Główna Kalendarium Anonse Fotogaleria
OKO 2018 OKO 2017 OKO 2016 OKO 2015 OKO 2014 OKO 2013 OKO 2012 OKO 2011 OKO 2010 OKO 2009

ARCHIWUM:


25 sierpnia 2013

Koncert finałowy

W hołdzie Mikołajowi Kopernikowi

Aleksandra Gudzio – mezzosopran (Olsztyn)

Adam Mieczykowski – instrumenty perkusyjne (Płock)

Jarosław Ciecierski – organy (Olsztyn)

XXXV Olsztyńskie Koncerty Organowe im. Feliks Nowowiejskiego dobiegają końca, zaś ostatni akcent zapowiada się niezwykle ciekawie. Trójka wykonawców: Aleksandra Gudzio - młoda utalentowana mezzosopranistka, nauczająca m.in. w olsztyńskiej Państwowej Szkoły Muzycznej, Adam Mieczykowski - znakomity perkusista i pedagog, aktualnie także dyrektor Płockiej Orkiestry Symfonicznej, a także Jarosław Ciecierski, od 15 lat kierujący artystycznie festiwalem (występujący tu jako organista i jako kompozytor), zdecydowała się zadedykować koncert "w hołdzie Mikołajowi Kopernikowi", z racji rocznic, jakie obchodzimy w naszym regionie. W ich wykonaniu zabrzmią (niektóre prapremierowo) obszerne fragmenty muzyki do spektaklu poetyckiego "Gwiezdny Dom Kopernika", do słów Stefana Połoma. Organowe i kameralne kompozycje Ciecierskiego nawiązują do muzyki renesansu, ale operują zupełnie nowym językiem, szukając inspiracji w muzycznych i matematycznych symbolach dla opisu np. naszego układu planetarnego i doskonale uzupełniają bądź tłumaczą filozoficzny język Połoma. Wbrew pozorom, nie są to trudne w odbiorze dzieła, ale wymagają wprowadzenia dla słuchaczy, ponieważ nie są to tylko rytmy i melodie, a pewne "intelektualne przesłania".

Oprócz tych kompozycji, koncert zawiera ukłon w stronę muzyki dawnej (zwłaszcza uwagę zwraca piękna i często właśnie "astronomicznie tłumaczona" Passacaglia d-moll Dietricha Buxtehudego) oraz dwusetnych rocznic urodzin Richarda Wagnera i Giuseppe Verdiego. Artyści starają się w ten sposób zachować pełną harmonię stylów i nastrojów, co gwarantuje nam wiele wspaniałych przeżyć w ostatnim koncercie festiwalu!

_____________________________


Recital organowy

Gerrit Komers (Holandia)

Gerrit Kommers, holenderski organista i muzykolog, zaproponował nam bardzo ciekawy, może nawet trochę specjalistyczny koncert, bo poświęcony głównie Johannowi Ludwigowi Krebsowi, którego 300. rocznicę urodzin w tym roku obchodzimy.

J.L. Krebs studiował w Lipsku grę na organach, lutni i na skrzypcach, był z pewnością jednym z najwybitniejszych uczniów J.S. Bacha i niezwykle ambitnym, uzdolnionym organistą, o czym świadczą jego utwory, niekiedy o wielkich wymaganiach technicznych, np. z solówkami pedałowymi na całą stronę czy oryginalnymi rozwiązaniami w zakresie gry na różnych manuałach jednocześnie, wybiegających nieraz poza swą epokę. Jakkolwiek, nader intensywna eksploatacja pomysłów, mimo wszystko wziętych jeszcze od Bacha, wyczerpała niejako owe atuty - nowe czasy przyniosły zresztą inne "priorytety": klasycyzm, jak wiemy, odrzucił barokowy przepych, a za swój cel, także w muzyce, obrał prostotę i nieskazitelne proporcje. "Dawna szkoła" częściowo poszła więc na jakiś czas w zapomnienie, choć dziś musimy Krebsowi oddać sprawiedliwość: nie mając znaczącej posady, czy to w kościele (m.in. działał w Zwickau, Gotha, i w Altenburgu), czy na liczącym się kulturalnie dworze, potrafił konsekwentnie komponować w swoim stylu. Większość jego dzieł opublikowano dopiero po roku 1900 i stanowią one ciekawy i oryginalny wkład do organowej literatury.

Koncert ten wliczyliśmy do naszego cyklu monografii pod patronatem SPAM; oprócz dzieł J.L. Krebsa usłyszymy także kompozycje jego mistrza, J.S. Bacha, co pozwoli nam pełniej zrozumieć stylistykę jego utworów, należących jeszcze do schyłkowego baroku.

_____________________________


15 sierpnia 2013

Koncert kameralny

Hiroko Inoue i Jean-Pierre Steijvers – organy

Niezwykle ciekawie zapowiada się koncert artystów reprezentujących nasze partnerskie miasto Kaliningrad, ponieważ reprezentują zarazem dwa inne kraje, Japonię i Holandię. Hiroko Inoue, która parę lat temu gościliśmy już u nas, zagra w duecie ze swoim mężem, Jean-Pierre Sieijvers'em, utwory zaadaptowane wyłącznie na dwoje wykonawców przy organach (termin "na 4 ręce" nie jest tu zbyt adekwatny...).

Dzieła J.S. Bacha, C.A.E. Filitza oraz I. Stravinsky'ego zapewnią nam godzinę wspaniałej i nie tak często słyszanej muzyki, a poziom muzyczny artystów z pewnościa uprzyjemni nam ten piękny, świąteczny wieczór.

_____________________________



11 sierpnia 2013

Koncert kameralny

Marcin Ciszewski – kontratenor

Ewa Bąk – organy (Bielsko-Biała)

Marcin Ciszewski (kontratenor z Gdańska) i Ewa Bąk (organistka z Bielska-Białej), choć mieszkają daleko od siebie, często razem występują i nagrywają. Takie dwie osobowości muzyczne gwarantują nam ciekawy program z różnych epok i dużo wrażeń muzycznych związanych z odmiennym charakterem prezentowanych utworów - niektóre zabrzmią u nas po raz pierwszy. W wykonaniu tej dwójki artystów usłyszymy dzieła wokalne i organowe (m.in.) J.S Bacha, A. Scarlattiego, Ch. Gounoda, F. Liszta i C. Francka.

_____________________________



4 sierpnia 2013

Koncert kameralny

Agnieszka Kaćma – flet

Fabrice Pitrois – organy (Francja)


W najbliższą niedzielę (4.08) czeka nas interesujący koncert kameralny w wykonaniu artystów, których poznał tak naprawdę nasz olsztyński festiwal. Pani Agnieszka Kaćma, pochodząca z Wrocławia, a obecnie bardziej związana ze środowiskiem warszawskim, utalentowana polska flecistka, studiowała m.in. we Francji, posiada znaczny repertuar i często grywa z organami na różnych festiwalach - u nas jednak wystąpi po raz pierwszy. Z kolei pan Fabrice Pitrois, organista francuski, absolwent m.in. świetnej klasy Louisa Robilliarda, jest nam dobrze znany (ostatnio gościł u nas w 2011 roku z recitalem, a potem dołączył się jeszcze do bachowskiego "jam session"). W ich wykonaniu nie zabraknie muzyki dawnej (m.in. efektowne wariacje Marina Marais) i J.S.Bacha, ale główna część koncertu obejmie lubiane dzieła na flet i organy z epoki romantyzmu - niemieckie i francuskie.

_____________________________



21 lipca 2013

Recital organowy

Bartosz Jakubczak (Warszawa)

Kolejny recital tegorocznych "Koncertów" to długo oczekiwana wizyta Bartosza Jakubczaka - gościliśmy go parę lat temu "awaryjnie", w zastępstwie, zagrał wtedy na małych organach w towarzystwie dwóch wokalistek.

Tym razem młody, ale utytułowany już artysta, absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie oraz Royal Academy of Music w Londynie, laureat m.in. bachowskiego konkursu w Lozannie (2002) zaprezentuje się w repertuarze solowym - od muzyki dawnej (Bruhns, Bach), przez romantyczną (Mendelssohn, Franck) po skrzące się XX-wiecznym blaskiem efektowne Scherzetto belgijskiego kompozytora Josepha Jongena.


_____________________________



14 lipca 2013

Recital organowy

Sławomir Kamiński (Poznań)

Pierwszy w tym roku organowy recital obejmuje głównie muzykę polską przełomu XIX i XX w. - ciągle chyba niezbyt przez nas znaną, a z pewnością wartą docenienia. Stąd niewielka zmiana w programie, już po wydaniu broszury festiwalowej.

Sławomir Kamiński, abolwent Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, a obecnie jej profesor, laureat m.in. Konkursu Bachowskiego (Gdańsk, 1985), przedstawi nam na obojgu organach katedry dzieła Józefa i Mieczysława Surzyńskich, Konstantego Gorskiego oraz patrona „Koncertów” - Feliksa Nowowiejskiego.

Utwory te z pewnością dostarczą nam wielu wrażeń i wiedzy o muzykach, powinny też ukazać nasze instrumenty bardzo wszechstronnie.


Organy małe:                                                         

Józef Surzyński (1851-1919)

– Przygrywki na organy op.19

Nr 4- A-Dur

Nr5 – Es-Dur                                                 


Organy chórowe:

Konstanty Gorski(1859-1924)

– Fantazja f-moll                                                       


Mieczysław Surzyński (1866-1924)

– Improvisations pour orgue op.34             


Feliks Nowowiejski (1877-1946)  

– Introdukcja i fuga z II Koncertu organowego op.56


_____________________________



7 lipca 2013

Inauguracja

XXXV Olsztyńskich Koncertów Organowych
im. Feliksa Nowowiejskiego

Inauguracja XXXV Olsztyńskich Koncertów Organowych zapowiada się niezwykle ciekawie. Już podczas mszy św. o godz. 19 artyści (oktet wokalny OCTAVA ensemble z Krakowa oraz Jarosław Ciecierski przy organach) zaprezentują się w dawnej muzyce polskiej, m.in. części stałe ze mszy Marcina Mielczewskiego, utwory Gorczyckiego, Gomółki, Pękiela i innych. Organizatorzy OKO podtrzymają więc tradycję rozpoczęcia mszą św. festiwalową w pięknej muzycznej oprawie.

Koncert o godz. 20 wydobędzie jakby esencję muzyki organowej i chóralnej, zwłaszcza epoki dawnej i XX-wiecznej. Ten niezwykle wysmakowany program, w którym zabrzmią dzieła organowe A. Pärta, B. Brittena, F. Nowowiejskiego i M. Duruflé, a obok nich sześć naprawdę genialnych kompozycji na chór a capella, to naprawdę godna oprawa jubileuszu olsztyńskiego festiwalu! Warto dodać, że OCTAVA ensemble pod kierownictwem artystycznym Zygmunta Magiery to jeden z najznakomitszych i najbardziej aktywnych zespołów tego typu w Polsce, m.in. od ponad roku zaangażowany w projekt „Ad radices musicae” (Ku korzeniom muzyki), by wykonywać muzykę dawną regularnie, w kontekście przedsoborowej liturgii.


Msza św.

godz. 19


Wejście:

Mikołaj z Krakowa – Ave Jerarchia (organy)

Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Pieśń „Ave Jerarchia” (chór)


Ordinarium missae:

Marcin Mielczewski – Missa „O Gloriosa Domina” – chór i organy

(Kyrie – Gloria – Sanctus, Benedictus – Agnus Dei)


Ofiarowanie:

Bartłomiej Pękiel – Ave Maria (chór)


Komunia:

Canzona z Warszawskiej Tabulatury Organowej (XVII w.)

Mikołaj Gomółka Nieście chwałę (chór)


Wyjście:

Pieśń „Niech żyje Jezus zawsze w sercu mym”

Toccata I tono (WTO)



Koncert

godz. 20


Arvo Pärt (1935) – Annum per annum


Grzegorz Gerwazy Gorczycki (~1665-1734) – Gaude Maria Virgo

Mikołaj z Krakowa (I poł. XVI w.) – Date sinceram

Antonio Lotti (1666-1740) – Crucivixus a 8


Benjamin Britten (1913-1976) – Prelude and Fugue on a Theme of Vittoria


Maurice Duruflé (1902-1986) – Ubi Caritas

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1947) – Psalm 100 „Jauchzet dem Herrn”

Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010) – Matko Najświętsza


Feliks Nowowiejski (1877-1946) – Epilog z III Symfonii organowej „Lourdes”


Maurice Duruflé (1902-1986) – Wariacje na temat Veni Creator Spiritus, z op. 4

(organy z naprzemiennie śpiewanym chorałem)


Wykonawcy:




*  *  *


Przybliżone czasy utworów - Msza św. o g.19: MK / GGG - Ave Hierarchia (ca 1'30 + 2’),

Mielczewski – części stałe (ca 20'), Pękiel – Ave Maria (ca 3'), Gomółka – Psalm (ca 2'), Canzona (2’), + Pieśń z wiernymi (ca 1’30), Podbielski (ca 2’30).


Koncert:

Pärt (ca 9’), Gorczycki (ca 2'30), Mikołaj z Krakowa (ca 3'30), Lotti (ca 3'), Britten (ca 5’30), Ubi caritas (ca 3'), Mendelssohn (ca 4'), Górecki (ca 6’), Nowowiejski (ca 4’), Duruflé – Choral varié (ca 8’30) razem ze śpiewem) = 49’ muzyki.


___________________________________________________