Szanowni Państwo!
Rozpoczynamy czwartą dekadę w historii Olsztyńskich Koncertów Organowych i pierwszą,
chciałoby się rzec, normalną, gdy wziąć pod uwagę kształtowanie się organizacyjnego
profilu imprezy i jej artystyczny image.
To, co od ponad 10 lat Państwu proponujemy, po części jako kontynuację, a po części
retusz, sprawdza się i, choć nie wszystko jeszcze udało się z naszych planów zrealizować,
możemy być dumni z festiwalu rozpoznawalnego w kraju i za granicą - lubianego przez
artystów, m.in. z powodu organów, które potrafią zainspirować, ale też i dla coraz
liczniejszego grona wiernych słuchaczy.
Oni z kolei mogą liczyć na relaks i muzyczną edukację we wnętrzu gotyckiej świątyni,
i, okazjonalnie, także w innych miejscach. Zarówno Koło SPAM, jak i Miejski Ośrodek
Kultury, bez którego opieki impreza nasza by znacznie zbladła (nie zapominamy tu,
oczywiście, o wsparciu Samorządu Miasta!), to sprawdzone "punkty oparcia", co pozwala
na wspólne pracowite moderowanie wielu ofert dla dobra naszych melomanów, ale także,
co warto podkreślić, dla dobra samej Muzyki!
Na kształt obecnego sezonu organowego miały wpływ, jak to zwykle bywa, różne pomysły,
aspiracje i okoliczności. Chcielibyśmy pochylić się nad twórczością takich twórców,
jak Purcell, Haendel, Haydn czy Mendelssohn-Bartholdy, gdyż obchodzimy ich okrągłe
rocznice, a akurat wszyscy oni wnieśli coś ciekawego do muzyki organowej. Będziemy
kontynuować występy artystów z partnerskich miast, tym razem podkreślimy 10-lecie
współpracy z Offenburgiem w Badenii-Wirtembergii. Poza tym, wystąpią muzycy znani
nam z minionych sezonów (o niektórych Państwo sami się dopominali!), jak i ci, którym
jakoś długo nie udawało się do nas dotrzeć. Nie zabraknie też, jak co roku, "debiutów",
cokolwiek pod tym słowem umieścimy. Inauguracyjna Msza św. czy Koncert Jakubowy nie
wymagają chyba specjalnej rekomendacji i, mam nadzieję, także nasze tradycyjne "cegiełki
na organy", powiązane z festiwalowymi broszurami. To m.in. dzięki nim katedralne
instrumenty są utrzymywane na bieżąco, a słuchacze mogą się, chociaż symboliczne,
czuć ich protektorami…
W tym roku motywem rozpoznawczym uczyniliśmy niewielki, acz ciekawy element architektoniczny
z olsztyńskiej bazyliki - spróbujcie Państwo sami dojść, gdzie "to" się znajduje?
Architektura (i inne sztuki piękne) zaistnieje też w recitalu 16.08 - wraz z prawykonaniem
symfonii org. "Katedra na Wawelu" prof. Benedykta Konowalskiego, warszawskiego kompozytora
i pedagoga. Chcemy, wraz z p. Markiem Marcinkowskim, dyr. Miejskiego Ośrodka Kultury,
byście Państwo, w miarę możności, odnajdywali się w tradycji i kulturze europejskiej
i nie tyle wyrywkowo, co raczej "całościowo", więc taka połączona formuła czasem
się przydaje… Logo naszego festiwalu, wykreowane też w ub. r. w firmie Blenam (jego
autorem jest p. Mariusz Dymek), będzie już lepiej wyeksponowane. Ponowimy też zapewne,
za aprobatą i z nagrodami naszych Artystów, jakiś muzyczny konkurs, by premiować
Wasze przywiązanie do "Koncertów" i świadome w nich uczestnictwo. Polecamy kontakt
przez e-mail: oko@organfestival.olsztyn.pl lub pisząc na adres Stowarzyszenia czy
MOK-u (oba na tylnej okładce broszury) Wierzymy, że ta wzajemna otwartość pozostanie
naturalnym dopełnieniem recitali i projektów kameralnych, które same w sobie może
niezbyt nadają się do spotkań i dyskusji; w zamian za to mogą głębiej wnikać w serca…
Wierzę, że ta 31. edycja Koncertów, z esencją muzyki organowej i kameralnej, będzie
dla nas odkrywaniem, jak brzmią znane i mniej znane dzieła na instrumencie o potwierdzonej
jakości (małe organy "Terletzki und Söhne" też, oczywiście, pozostaną w użyciu!)
oraz, że nadal pozostaniemy oczekiwanym akcentem Olsztyńskiego Lata Artystycznego.
Chcę w tym miejscu podziękować wszystkim, którzy na różne sposoby nas wspierali,
od instytucji i firm po osoby prywatne, spełniając to, co było zawsze marzeniem śp.
ks. infułata Tadeusza Borkowskiego, założyciela Festiwalu - dopowiedzieć wartościową
muzyką, w ciekawych interpretacjach to, co w sprawach wiary nie daje się bezpośrednio
przekazać słowem...
Jarosław Ciecierski
dyrektor artystyczny festiwalu