Główna Kalendarium Anonse Fotogaleria
OKO 2018 OKO 2017 OKO 2016 OKO 2015 OKO 2014 OKO 2013 OKO 2012 OKO 2011 OKO 2010 OKO 2009

ARCHIWUM:

6 września

Finał XXXVII OKO

Marian Sawa

-  koncert monograficzny w 10-lecie śmierci kompozytora


(Koncert pod patronatem SPAM)


Marietta Kruzel – organy (Warszawa)

Jolanta Sosnowska – skrzypce, sopran (Wiedeń)

Chór Collegium Baccalarum, dyr. Agata Wilińska

Jarosław Ciecierski – organy (Olsztyn)


Tegoroczne XXXVII „Olsztyńskie Koncerty Organowe” im. Feliksa Nowowiejskiego zakończą się specjalnym dorocznym koncertem monograficznym, który będzie poświęcony osobie i muzyce Mariana Sawy (1937-2005). Sawa jest uważany za czołowego kompozytora polskiego minionego wieku, piszącego na organy, ale oczywiście jego twórczość i zainteresowania wybiegały poza ten instrument, a jego szukanie naturalności w muzyce czyni jego dzieła zaskakująco łatwe w odbiorze, nawet przez uczniów, którym dedykował sporo literatury edukacyjnej (np. etiudy na pedał solo).

Marietta Kruzel-Sosnowska to zasłużona warszawska organistka i pedagog, a zarazem Prezes Towarzystwa im. Mariana Sawy, które m.in. wydaje zachowane utwory i koordynuje wiele przedsięwzięć popularyzatorskich. Jolanta Sosnowska studiowała i śpiew, i wiolinistykę w Warszawie i Wiedniu, a od niedawna jest doktorem w dziedzinie gry na skrzypcach, wzięła zresztą na warsztat odnalezione utwory skrzypcowe Sawy. Olsztyńscy wykonawcy - Chór „Collegium Baccalarum” pod dyrekcją Agaty Wilińskiej oraz Jarosław Ciecierski (organy) dopełnią program, który zapowiada się bardzo interesująco. Artyści uświetnią także liturgię mszy św. o godz. 19, która będzie sprawowana w intencji zmarłego 10 lat temu Profesora.


(program koncertu)


„Dramatyczna i melancholijna” – jak to ktoś określił w swoich wrażeniach pokoncertowych – muzyka Mariana Sawy wypełniła ostatni wieczór festiwalu. Stanowiła piękną oprawę mszy i uświadomiła licznym słuchaczom koncertu, jak wielkie skarby kryją się nie tylko w polskiej muzyce współczesnej, ale w naszej tradycji w ogóle. Piękny śpiew i gra na skrzypcach Jolanty Sosnowskiej, organowe barwy, na przemian jędrne i pastelowe Marietty Kruzel-Sosnowskiej, a także prowadzenie Jarosława Ciecierskiego (który zresztą też zasiadał za organami i czasem „nieźle przyłoił”) pozwoliły na bardzo urozmaiconą narrację koncertu, w środku którego wystąpił też chór Collegium Baccalarum pod dyrekcją Agaty Wilinskiej i to był „balsam na uszy” między, mimo wszystko, dość absorbującymi utworami organowymi. Cały program nie tylko nawiązał do 10-lecia śmierci Profesora, ale w jakimś sensie pokazał, czym jest ten Festiwal – stanicą wysokiej kultury w mieście i regionie, dlatego znakomita frekwencja na koncertach świadczy o tym, że mamy komu grać i kogo muzycznie edukować.



_____________________________




30 sierpnia

„Antiphona pneumatica”
– muzyka dawna i nowa

Anna Dramowicz – organy

Jarek Kordaczuk – monokton


Monokton to prototypowy instrument elektroniczny, posiadający zestaw sensorów, na które można w różny sposób oddziaływać, zmieniając delikatnie przebieg prądów syntezatorów modularnych. W praktyce oznacza to nowe formy ekspresji wykonawczej, ale i uzyskiwanie oryginalnych brzmień. W dalszej konsekwencji można tworzyć ciekawe kompilacje brzmień w połączeniu z tradycyjnym instrumentarium, a organy wydają się jednym z wymarzonych towarzyszy dla muzycznych projektów wokół monoktonu.

Olsztyński muzyk i kompozytor, Jarosław Kordaczuk, absolwent wydziału Kompozycji poznańskiej Akademii Muzycznej, autor różnorodnych utworów i opraw muzycznych szeregu spektakli, przyzwyczaił nas do swoich ciągłych artystycznych poszukiwań, co więcej – do specyficznego sposobu patrzenia na muzykę, który może na początku budzić podejrzliwość w zakresie starania się o oryginalność (nawet oficjalnie przedstawiając się „Jarek Kordaczuk”), ale zarazem jest sugestywny i wciąga w zetknięciu się na żywo z jego projektami. Zakładamy oczywiście pewną otwartość słuchacza na sztukę, nawet na sam rodzaj percepcji, niekiedy zmuszający nas do porzucenia obciążających przyzwyczajeń, by wkroczyć w świat narzucony wprawdzie przez twórcę, ale wystarczająco pojemny, by każdy z nas znalazł w nim swoją „działkę” do wewnętrznej interpretacji...

Koncert wraz z organami to z jednej strony próba skojarzenia dźwięków piszczałek ze stylem monoktonu (do tego dochodzi jeszcze, pamiętajmy, akustyka wnętrza sakralnego); z drugiej – ukazanie zupełnie nowej muzyki na tle typowego repertuaru bachowskiego. Zaproszona do tego projektu Anna Dramowicz wybrała ostatni, niemal mistyczny chorał J.S. Bacha, a także jego słynną monumentalną Passacaglię i w tym kontekście wykona z kompozytorem utwór „Antiphona pneumatica”. Usłyszymy też monokton w mniejszej rozmiarami kompozycji solo; usłyszymy i zobaczymy, co ma przecież tutaj ogromne znaczenie w odbiorze… Przeniesiemy się jakby do przyszłości, ale w jakimś sensie przeszłość i to, czego się spodziewamy po muzyce, staną się na moment jednością. I może właśnie dlatego warto być na tym koncercie, bo nagrania audio czy video staną się dla tej muzyki czymś wtórnym, zapisem reporterskim, a wykonanie na żywo pozostawi nas z pewnością nieobojętnymi na to artystyczne wyzwanie.

(program koncertu)


_____________________________




23 sierpnia

Recital organowy

Gijs van Schoonhoven (Enschede - Holandia)


Gijs van Schoonhoven to organista z holenderskiego Enschede, którego już kiedyś mieliśmy okazję słuchać – tym razem (niedziela, 23.08 godz. 20) w jego recitalu pojawią się utwory barokowe (m.in. kapitalne Preludium, Fuga i Ciaccona Buxtehude’go), romantyczne (wyjątki z IV symfonii Ch.M. Widora), ale też własna improwizacja czy kompozycja współczesnego wirtuoza i twórcy z Niderlandów, Berta Mattera, zapewne także zrodzona z improwizacji… Program, choć może nieco wyrafinowany, ukazuje więc tak naprawdę główne nurty spuścizny organowej i.jako taki powinien być atrakcyjny i pokazujący brzmienie organów różnorodnie.

(program koncertu)


_____________________________



16 sierpnia

Koncert kameralny

Lilianna Zalesińska (sopran)

Jan Bokszczanin (organy)


Renomowani artyści z Warszawy – Lilianna Zalesińska (sopran) oraz Jan Bokszczanin (organy) uświetnią kolejny wieczór XXXVII Olsztyńskich Koncertów Organowych w.Bazylice św. Jakuba.

W ich wykonaniu usłyszymy znakomitą  romantyczną muzykę wokalną i wspaniałe utwory organowe, zarówno "hity", jak Toccata Gigout’a czy III Chorał Francka, ale też np. rzadko słyszaną transkrypcję Passacaglii Dymitra Szostakowicza z opery „Katarzyna Izmajłowa”. Program powinien więc zadowolić i koneserów, i.początkujących melomanów. Zapraszamy w niedzielę 16.08, godz. 20.

(program koncertu)


_____________________________



9 sierpnia

Recital organowy

Józef Kotowicz (Białystok)


Z recitalem organowym w ramach XXXVII Olsztyńskich Koncertów Organowych wystąpi w niedzielę 9 sierpnia o g. 20 w Bazylice św. Jakuba znany artysta z.Białegostoku, Józef Kotowicz.

Przekrojowy program obejmie zarówno muzykę dawną (Bruhns, J.S.Bach), jak i.romantyczną czy współczesną (Surzyński, Madsen, Lindblad) i z pewnością ukaże nasze organy w bardzo zróżnicowanej kolorystyce brzmieniowej. Zapraszamy! Wstęp wolny.

(program koncertu)


_____________________________




2 sierpnia

Koncert kameralny

Ewa Sawoszczuk – organy,

Janusz Bobiński – trąbka,

Beata Bobińska – sopran (Bydgoszcz)


Kolejne spotkanie w ramach tegorocznych XXXVII OKO można właściwie nazwać drugim Koncertem Jakubowym, gdyż założenie „kameralnego muzykowania olsztynian i ich gości” będzie tu jak najbardziej spełnione! Pani Beata Bobińska pochodzi z Olsztyna i tu uczyła się śpiewu, zanim trafiła na Akademię Muzyczną w Bydgoszczy. Tym razem wystąpi z nią jej mąż, trębacz Janusz Bobiński oraz organistka Ewa Sawoszczuk, która gościła już, co prawda, w naszych „Koncertach”, ale jeszcze pod panieńskim nazwiskiem.

Artyści przygotowali ciekawy i zróżnicowany program, w którym obok znanych i lubianych dzieł Bacha, Haendla i Stanleya usłyszymy także utwory niedawno skomponowane, a także transkrypcję słynnego „Oblivion” Astora Piazzolli. Zapraszamy do katedry św. Jakuba w niedzielę 2 sierpnia, jak zwykle o godz. 20 – wstęp wolny.

(program koncertu)


_____________________________




26 lipca

Koncert Jakubowy

Servi Domini Cantores - dwóch księży-tenorów:

Paweł Sobierajski, Rafał Kobyliński

Andrzej Chorosiński – organy (Warszawa)


W najbliższą niedzielę, 26 lipca o godz. 20, w ramach XXXVII Olsztyńskich Koncertów Organowych zapraszamy serdecznie na nasz specjalny Koncert Jakubowy, w którym wystąpią jako „Servi Domini Cantores”: ks. Paweł Sobierajski i o. Rafał Kobyliński, a na organach zagra z nimi, oczywiście także solo, dobrze znany olsztyńskiej publiczności prof. Andrzej Chorosiński.

Repertuar znakomity: od muzyki dawnej (Stradella, Donizetti, Bach) poprzez romantyczną, nie tylko religijną (Gounod, Franck, Verdi), aż po „Ave Maria” kompozytora specjalizującego się w muzyce filmowej, Michała Lorenca. Koncert zbiega się nie tylko ze świętem Parafii i Olsztyna, ale także z 700-leciem chrystianizacji naszego miasta. Zapraszamy!

(program koncertu)


_____________________________




19 lipca

Recital organowy

Silvano Rodi (Monaco)


Silvano Rodi to włoski artysta dość często goszczący w naszym kraju, brał także udział w olsztyńskim festiwalu.

Urodził się w 1961w Ventimiglii, kształcił (fortepian, organy, kompozycja) w Konserwatorium im. Paganiniego w Genui.


Znakomity muzyk, solista i kameralista, jest m.in. naczelnym organistą Księstwa Monaco, dyrektorem i wykładowcą Instytutu Muzyki Sakralnej w Imperiii, nadto zajmuje się ochroną i restaurowaniem zabytkowych organów w diecezji Ventimiglia – Sanremo i organizuje szereg imprez muzycznych w swoim regionie oraz w Alpes-Maritimes.we Francji.


Program jego koncertu w niedzielę 19.07 o godz. 20 obejmuje utwory różnych europejskich szkół organowych XVI-XVIII w. i z pewnością zadowoli zwłaszcza miłośników muzyki dawnej. Zapraszamy do katedry św. Jakuba.

(program koncertu)


_____________________________



12 lipca

Recital organowy

Irena Budryte-Kummer
Samuel Kummer
(Drezno – Niemcy)


Interesująco zapowiada się kolejny wieczór z cyklu „Olsztyńskich Koncertów Organowych”. W niedzielę 12.07 o godz. 20 zagrają Irena Budryte-Kummer i Samuel Kummer z Drezna – artyści zaprezentują zarówno utwory w duecie (Wesley, Mendelssohn), jak i solowe, dobrze ukazujące kunszt każdego z nich.

Niezbyt często słyszymy u nas sonaty triowe Bacha, a są to wspaniałe, choć i wymagające utwory (III Sonata d-moll), jak i utwory Polaków tworzących i grających za granicą, zwłaszcza w USA (Eugene Walkiewicz – Preludium i fuga a-moll). Zabrzmi też piękna Fantazja A-dur Cesara Francka. Irena i Samuel Kummer są laureatami konkursów organowych i mają za sobą studia bądź kursy mistrzowskie u renomowanych profesorów. Występują regularnie jako soliści oraz w duecie jako organowe małżeństwo. Warto dodać, że p. Irena jest z pochodzenia Litwinką i tam zdobywała pierwsze muzyczne szlify, a p. Samuel jest m.in. organistą słynnego kościoła Frauenkirche w Dreźnie.

_____________________________



5 lipca

Koncert kameralny

Agnieszka Wachnik - obój (Warszawa)

Leszek Wachnik - fagot (Warszawa)

Jarosław Ciecierski - organy (Olsztyn)

W pierwszą niedzielę lipca ruszają w Katedrze XXXVII Olsztyńskie Koncerty Organowe im. Feliksa Nowowiejskiego.

Tradycyjnie Koncert Inauguracyjny poprzedzi msza św., na której, zgodnie z festiwalową tradycją, wykonawcy również wystąpią.

Tym razem gościmy artystów z Warszawy: Agnieszkę Wachnik (obój) i Leszka Wachnika (fagot), z którymi (a.także solo) zagra na organach Jarosław Ciecierski, dyrektor artystyczny OKO.


Msza św. o godz. 19 będzie w oprawie muzyki Césara Francka (w br. przypada 125 rocznica śmierci), natomiast program koncertu (godz. 20) wypełnią zarówno utwory z kręgu muzyki dawnej: Michała Kleofasa Ogińskiego (250-lecie urodzin, rok pod patronatem UNESCO), N. Bruhnsa, J.S. Bacha, G.Ph. Telemanna, jak i dzieła o.charakterze i rodowodzie romantycznym (oryginalne bądź transkrybowane – F..Chopin, J..Sibelius, A..Tansman, Th..Lalliet).

Na zakończenie usłyszymy prawykonanie kompozycji J.Ciecierskiego na obój, fagot i.organy, będącej muzycznym hołdem Franckowi. Utwór nawiązuje do stylu i.harmoniki kompozytora, ale… wykorzystując tematy polskie, m.in. „Rotę” F..Nowowiejskiego, patrona festiwalu.

Zapraszamy.

_____________________________