Główna Kalendarium Anonse Fotogaleria
OKO 2018 OKO 2017 OKO 2016 OKO 2015 OKO 2014 OKO 2013 OKO 2012 OKO 2011 OKO 2010 OKO 2009

ARCHIWUM:

29 sierpnia

„Rota” i inne wielkie tematy w muzyce organowej

- Koncert Finałowy XXXII OKO

Jarosław Ciecierski - organy

Izabela Buchowska - wiolonczela

Dorota Rosłaniec - śpiew

Ostatnia odsłona 32. „Olsztyńskich Koncertów Organowych” im. Feliksa Nowowiejskiego to Koncert Finałowy, w którym, obok organisty Jarosława Ciecierskiego z Olsztyna wystąpią dwie młode, utalentowane solistki, także wywodzące się z naszego miasta bądź regionu: Dorota Rosłaniec (sopran) oraz Izabela Buchowska (wiolonczela). Koncert ten, zatytułowany „Wielkie tematy w muzyce organowej” to próba ukazania bardzo rozległej tradycji muzycznej, w której jest miejsce i dla folkloru, i dla pieśni patriotycznej, wreszcie dla chorału – zarówno gregoriańskiego, jak i protestanckiego. Kompozycje F. Nowowiejskiego, B.K. Przybylskiego, M. Brucha, J. Sibeliusa i Ch. Tournemire’a dopełnią utwory muzyki dawnej: A. de Cabezona, H. Purcella i J.S. Bacha, którego fantazja chorałowa „Wo Gott, der Herr, nicht bei uns hält” została niedawno odkryta i po raz pierwszy wydana dopiero przed dwoma laty. Cały program jest pomyślany spójnie i zawiera w sobie kilka miłych muzycznych niespodzianek, toteż mamy nadzieję, że godnie zakończy tegoroczną edycję Festiwalu, zapewniając słuchaczom niezapomniane wrażenia i poczucie dotknięcia „czegoś nowego”...

_____________________________


22 sierpnia

Feliks Nowowiejski

Koncert monograficzny pod patronatem SPAM

Rudolf Innig - organy (Coesfeld, Niemcy)

Koncert monograficzny to inicjatywa olsztyńskiego Koła SPAM, by w każdym roku jednego kompozytora uhonorować specjalnym koncertem, tak dzieje się od roku 1997 i najczęściej ma to miejsce podczas letniego festiwalu organowego. W tym sezonie, z racji 100-lecia napisania „Roty” przez Feliksa Nowowiejskiego, nasze miasto ogłosiło 2010 jego rokiem, a patronowi „Olsztyńskich Koncertów Organowych” poświęcamy specjalny recital w wykonaniu Rudolfa Inniga, który od lat gra i nagrywa dzieła naszego rodaka z Barczewa.

W wykonaniu niemieckiego artysty usłyszymy fragmenty najciekawszych dzieł organowych lub pojedyncze jego miniatury oraz cały IV Koncert organowy Feliksa Nowowiejskiego, poświecony św. Janowi Bosco. To znakomita okazja dla melomanów, by przyswoić sobie tę wciąż jeszcze nie dość znaną muzykę, do tego w tak wspaniałym wykonaniu!

_____________________________


15 sierpnia

Wieczór muzyki polskiej

Tomasz Kalisz - organy

Katarzyna Kalisz - organy, śpiew

W czasie konceru usłyszymy między innymi utwory Stanisława Moniuszko, Mieczysława Surzyńskiego, Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego i samego Tomasza Kalisza - organisty, kompozytora i muzykologa. Oprócz niego wysłuchamy także gry jak i śpiewu Katarzyny Kalisz - obecnie studentki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasach organów i dyrygentury chóralnej. Śpiewu solowego uczy się u Izabeli Kłosińskiej w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

_____________________________


8 sierpnia

Obój, fagot i organy - koncert kameralny

Adam Klarecki - organy

Agnieszka Wachnik - obój

Leszek Wachnik - fagot

XXXII Olsztyńskie Koncerty Organowe im. Feliksa Nowowiejskiego przekroczyły półmetek z bardzo dobrym wynikiem: udane występy z ciekawymi programami, świetna frekwencja i atmosfera, miłe wspomnienia artystów i melomanów. Przed nami jeszcze 4 kolejne niedziele i 4 zupełnie odmienne w charakterze koncerty, więc każdy może coś wybrać dla siebie (można też skorzystać ze wszystkich okazji!) i wyjść ubogacony pięknem muzyki w zabytkowym gotyckim wnętrzu Bazyliki p.w. św. Jakuba.

Tym razem zapraszamy w imieniu parafii św. Jakuba, Miejskiego Ośrodka Kultury oraz Koła olsztyńskiego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków na urokliwy program z udziałem trzech instrumentów: oboju, fagotu i organów. Zagrają na nich: Agnieszka i Leszek Wachnik z Warszawy oraz Adam Klarecki z Włocławka, muzycy znakomicie odnajdujący się sztuce kameralistyki.

Muzyka Händla, Telemanna i Heinichena to epoka baroku, która zaczęła wyraźnie rozwijać styl koncertujący. Z kolei Glinka, Rachmaninow, Franck, Pierne, Widor i Vaughan-Williams reprezentują romantyzm bądź neoromantyzm. Możemy się więc spodziewać za sprawą trojga artystów pięknych brzmień i swoistego „muzycznego zwiedzania” różnych zakątków Europy, a ponadto wsłuchać się w niuanse zespołowego grania, wzajemnego przekazywania sobie tej duchowej energii, która owocuje sumą talentów, inspiracji i dyspozycji danego dnia; zapewne walory organów i sympatyczne przyjęcie przez naszą publiczność uczynią te wykonania może nawet jeszcze bardziej niezwykłymi, niepowtarzalnymi…

_____________________________


1 sierpnia

Wielka tradycja muzyki organowej

Małgorzata Skrzypek, niedawna absolwentka krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. J. Grubicha, a obecnie doskonaląca swe umiejętności w Mainz, wystąpi z recitalem organowym 1 sierpnia w olsztyńskiej katedrze i będzie to z pewnością niezapomniany wieczór dla miłośników sztuki organowej, bowiem dotkniemy „wielkiej tradycji” i to aż trzech epok – renesansu, baroku i wieku XX. Młoda artystka przygotowała bowiem dla nas program złożony z XVI w. tabulaturowych utworów z Krakowa, spektakularny koncert Vivaldiego w opracowaniu J.S. Bacha, nazywany czasem „Wielki Mogoł”, kapitalne Offertorium ze „Mszy dla parafian” Fr. Couperina oraz, jedyną w swoim rodzaju, Suitę op. 5 Maurice’a Duruflé. Sam dobór tych dzieł świadczy o wysokim poziomie wykonawczyni, ale także o możliwościach naszych organów, bowiem utwory te wymagają określonych głosów i wielu udogodnień dla ich zmiany – oznacza to dla słuchaczy feerię barw i splendor, który nie wynika z samego „podkręcania” dynamiki organów, ale z umiejętnego jej zastosowania przez kompozytorów, z wyprowadzenia dramaturgii utworów z pięknych, wciągających fraz…

_____________________________


25 lipca

Koncert Jakubowy

Zgodnie z tradycją, „Koncert Jakubowy” w naszym festiwalu, w dzień Patrona Katedry i Miasta, to „wspólne muzykowanie olsztynian i ich gości”. Tym razem jego idea połączona została z inną, nieco młodszą tradycją – koncertów we współpracy z miastami partnerskimi Olsztyna. Jak to pogodzić z udziałem japońskiej organistki, Hiroko Inoue oraz Joanny Luto, sopranistki do niedawna związanej z Austrią? Pierwsza współpracuje obecnie z kaliningradzką Filharmonią, druga jest absolwentką olsztyńskiej Szkoły Muzycznej w klasie śpiewu p. Ireny Boguckiej. A muzyka... jest po prostu wspaniałym międzynarodowym językiem.

W programie artystek znalazły się dzieła świetnie znane, jak Preludium i Fuga C-dur Georga Boehma, Koncert a-moll Vivaldiego w opr. Bacha czy transkrypcja słynnej uwertury Rossiniego do opery „Wilhelm Tell”, jak i smakowite kąski dla melomanów w rodzaju „Spring Sea” na organy japonskiego kompozytora Michio Miyagi, czy przepięknych arii z dzieł sakralnych Haendla, Haydna, Mozarta i Faure’go. Program zadowoli zatem miłośników pięknych głosów... ludzkich i organowych!

_____________________________


18 lipca

Earline Moulder

Kolejny recital organowy w katedrze św. Jakuba – tym razem w wykonaniu interesującej i zasłużonej organistki i muzykologa z USA, Earline Moulder. „W kręgu romantycznej muzyki organowej” – tytuł ten zwiastuje sporo muzyki z emocjami, o pięknych tematach i barwach organowych. Artystka szczególną estymą darzy muzykę symfoników francuskich, ale nie stroni także od muzyki współcześnie napisanej o tym charakterze. Usłyszymy m.in. utwory Schumanna, Regera, Guilmanta, Dubois’a i Elgara, ale ciekawie zapowiada się też "Laude Anime" – kompozycja amerykańskiej kompozytorki, Alice Jordan.

_____________________________



11 lipca

Duo organowe „A Piacere”

Duo organowe „A Piacere” z Łodzi - Irena Wisełka-Cieślar i Grażyna Fajkowska, jest dobrze znane naszej publiczności. Tym razem artystki przedstawia się nam w repertuarze napisanym zarowno na dwoje organów, jak i na 4 ręce i nogi - w programie dzieła m.in. Lucchinettiego, Haendla, Haydna, Telemanna; nie zabraknie także „hitów" w rodzaju uroczego „Romansu bez słów” J. Bonneta czy efektownego marsza Elgara „Pomp and Circumstance” - wszystko, oczywiście, w opracowaniu "na 4 ręce i nogi”. Włoski termin „a piacere” oznacza: dowolnie, swobodnie, według upodobania; charakter recitali  „A Piacere” także ma coś z tego…

_____________________________



4 lipca

Wieczór z barokowymi preludiami chorałowymi

Jarosław Ciecierski - organy

W programie utwory Jana Pieterszoona Sweelincka, Dietricha Buxtehude i Jana Sebastiana Bacha oraz Manuskrypt Susanne van Soldt.

Opracowania chorałowe należą do kanonu muzyki organowej, a rozkwit tej specyficznej formy przypadł na okres baroku, szczególnie w kręgach protestanckich – ukoronowaniem jego była, oczywiście, twórczość organowa Jana Sebastiana Bacha. Niezależnie od liturgii, utwory te znakomicie się słuchają w takiej akustyce, jak nasza, pozwalając nam na medytację i rozkoszowanie się pięknem barw organowych.

Atrakcją wieczoru była olsztyńska premiera fantazji chorałowej Bacha Wo Gott, der Herr, nicht bei uns hällt, która została odnaleziona dwa lata temu w Halle i po raz pierwszy wydana w ubiegłym roku.

Przepraszamy za zmianę w programie Olsztyńskich Koncertów Organowych, która wynikła z przyczyn losowych. Mamy nadzieję, że planowany na 4.07 recital Krzysztofa Czerwińskiego odbędzie się w późniejszym terminie.

_____________________________



27 czerwca

Fryderyk Chopin, Słowo i Muzyka

Najbliższy koncert organowy w katedrze będzie niejako kontynuował przesłanie inauguracji: nadal pozostaniemy w kręgu muzyki Chopina i jemu współczesnych. Przy organach zasiądzie prof. Andrzej Chorosiński, bardzo dobrze znany olsztyńskiej publiczności – przez długie lata był kierownikiem artystycznym olsztyńskiego festiwalu, a ostatnio konsultował nowe organy. W jego wykonaniu usłyszymy dzieła Mozarta, Liszta, Schumanna oraz dwie małe organowe transkrypcje Chopina. Program uzupełnią cytaty z listów Chopina, do Chopina i o Chopinie, a interpretować je będzie aktor młodszego pokolenia, Michał Chorosiński. Ten koncert będzie miał więc specyficzną, rodzinną atmosferę i może spodobać się wielu melomanom, nie tylko rozsmakowanym w muzyce organowej...

_____________________________




20 czerwca

Inauguracyjna Msza św.

Koncert Inauguracyjny

„Hommage á Chopin”

Pierwszy koncert w tegorocznym katedralnym cyklu muzyki organowej odbędzie się nieco wcześniej niż zwykle, a to z uwagi na konieczność zgrania kilkoro wykonawców z różnych miast, mających rozmaite obowiązki. Nawiązujący do Roku Chopinowskiego, ale także i do tradycji, by "Olsztyńskie Koncerty Organowe" rozpoczynały się mszą św. w artystycznej oprawie, a taką niewątpliwie stanowi nieco zapomniana "Muzyka do Mszy Świętej" Józefa Elsnera, która przeniesie nas duchowo w czasy Fryderyka Chopina. Zabrzmią także utwory Józefa Surzyńskiego, Gabriela Fauré i Roberta Schumanna, a wykonawcami będą: Jolanta Sołowiej (sopran), Monika Kolasa-Hladiková (mezzosopran), warszawskie trio Villa Musica Ensemble (J. Kolinek - skrzypce, P. Nowicki - altówka, Z. Krzymiński - wiolonczela) oraz Jarosław Ciecierski, który zasiądzie przy organach.

W Koncercie Inauguracyjnym 32.OKO do wykonawców dołączy Katarzyna Drogosz, młoda utalentowana pianistka, specjalizująca się w grze na zabytkowych instrumentach klawiszowych, w Olsztynie zagra na kopii XVIII-wiecznego pianoforte. Koncert ten został zatytułowany "Hommage á Chopin" i pomyślany jako opowieść o Chopinie oczami (i nutami) innych kompozytorów z XIX w.. Usłyszymy dzieła Elsnera, Schumanna, parafrazy bądź transkrypcje Liszta i Regera, ale nie zabraknie również oryginalnych utworów wielkiego Fryderyka.

Warto zatem być z nami w tę niedzielę 20 VI już od godz. 19, bo koncert wraz z oprawą mszy da pełniejszy obraz muzyki. Jeśli jednak ktoś nie może przyjść wcześniej, zapraszamy do katedry św. Jakuba na godz. 20, podobnie jak na wszystkie koncerty muzyki organowej, aż do ostatniej niedzieli sierpnia.

Organizatorzy festiwalu: Miejski Ośrodek kultury, Samodzielne Koło SPAM i Parafia św. Jakuba w Olsztynie maja nadzieję, że zarówno świetni wykonawcy, jak i ciekawe instrumenty (katedra ma dwoje organów, a przy mniejszych zasiadał kiedyś Feliks Nowowiejski) przyciągną licznych słuchaczy, spragnionych muzycznych wrażeń oraz odpoczynku przy wartościowej muzyce.