ORGANY CHÓROWE
KATEDRY ŚW. JAKUBA w Olsztynie
Firma organmistrzowska: Westfaelischer Orgelbau, S. Sauer
Dla opisania zawartości cyny przyjęliśmy (za firmą Sauer)
następujące oznaczenia stosunku cyny i ołowiu w stopach
(np. 12-LZ = 12-lötiges Zinn):
16-LZ 100 % cyna
14-LZ 87,5 % cyna + 12,5 % ołów
12-LZ 75 % cyna + 25 % ołów
10-LZ 62,5 % cyna + 37,5 % ołów
8-LZ 50 % cyna + 50 % ołów
6-LZ 37,5 % cyna + 62,5 % ołów
4-LZ 25 % cyna + 75 % ołów
* - głos językowy
Pozostawione zabytkowe głosy
DYSPOZYCJA I MATERIAŁ PISZCZAŁEK:
Manuał I - Hauptwerk C-g’’’
- Prinzipal 16’ C-H – transmisja z pedału, od c° NA z 14-LZ
- Prinzipal 8’ z 14-LZ – piszczałki w prospekcie
- Hohlflöte 8’ – zestawiony z Holzfl öte 8’
- Gemshorn 8’
- Oktave 4’ z 10-LZ
- Gedackt 4’
- Quinte 2 2/3’ z 10-LZ
- Superoktave 2’ z 12-LZ
- Mixtur 4-6 fach z 12-LZ
- *Trompete 8’ z 14-LZ
Tremulant
Manuał II - Oberwerk C-g’’’
- Prinzipal 8’ z 14-LZ
- Doppelflöte 8’ – w oktawie C–H Gedackt, reszta otwarta,
od b° z podwójną wargą, C–h’ sezonowana sosna, reszta z dębu
- Salicional 8’ C-H NA z 12-LZ, reszta piszczałek zachowana
- Prinzipal 4’ z 12-LZ
- Flauto 4’ z 6-LZ
- Nasat 2 2/3’ z 8-LZ
- Oktave 2’
- Terz 1 3/5’
- Superoktave 1’ z 12-LZ
- Mixtur (progressio) 4 fach z 12-LZ
- *Hautbois 8’ z 14-LZ
Tremulant
Manuał III - Echowerk - Schwellwerk C-g’’’
- Lieblich Gedackt 16’ – z zachowanych piszczałek;
brakujące uzupełniono z sezonowanej sosny
- Geigenprinzipal 8’ z 14-LZ
- Bourdun 8’ z 4-LZ
- Gamba 8’ z 12-LZ
- Vox coelestis 8’ z 12-LZ, C–H Gedackt
- Prinzipal 4’ z 10-LZ
- Violine 4’ z 12-LZ
- Nasat 2 2/3’ z 8-LZ
- Piccolo 2’ z 10-LZ
- Terz 1 3/5’ z 10-LZ
- Fourniture 5 fach 2 2/3’ z 12-LZ
- *Trompete 8’ z 14-LZ (na wzór Trompete harmonique)
- *Vox humana 8’ z 12-LZ
Tremulant
Pedał C–f’
- Kontrabass 16’
- Subbass 16’
- Oktavbass 8’ z 12-LZ
- Gedacktbass 8’
- Violoncello 8’
- Choralbass 4’ z 12-LZ
- *Holzposaune 16’ w całej długości z sezonowanej sosny
- *Trompete 8’ z 12-LZ
Zimbelstern
- 8 dzwonków, element ruchomy w prospekcie
MAŁE ORGANY KATEDRY ŚW. JAKUBA
– Terletzki & Söhne
MANUAŁ I (C-f3)
Principal 8’
Bordun 16’
Gamba 8’
Hohlflote 8’
Octave 4’
Rohrflote 4’
Progressiv 3 fach
PEDAŁ (C–d’)
Subbas 16’
Gamba 8’
Octavbas 8’
MANUAŁ II (C-f3)
Flauto Traverso 4’
Flauto dolce 8’
Salicional 8'
Pedal – Coppel
Manual – Coppel
Traktura mechaniczna