W latach 1990-1991 otrzymał główną nagrodę w Narodowym Konkursie dla Młodych Organistów Niemieckich i w organowym konkursie Konserwatorium. W 1992 r. uzyskał zaszczytny stopień w zakresie muzyki sakralnej. Działał m.in. jako główny organista oraz kierownik chóru w zakonie św. Wincentego we Freiburgu, oraz w katolickim kościele św. Jana Chrzciciela w Oppenau. W 1993 założył „Bach Consortium Thomas Strauss” zespół
muzyki kameralnej - w 1995 zespół ten prezentował największe dzieła, jak Oratorium Wielkanocne, Pasję Janową i Pasję Mateuszową J.S. Bacha i Eliasza Felixa Mendelssohna-Bartholdy - w kraju i za granicą, m.in. w Winchester, USA (w 2002 otrzymał na tamtejszym Uniwersytecie „Conservatory Medal of Excellence”. Pełnił funkcję dyr. artystycznego i dyrygenta obu zespołów oraz był inicjatorem „Festwoche klassischer Musik” w Oppenau. W roku 1997 rozpoczął też pracę jako wykładowca klawesynu i organów.
Koncertuje jako organista, klawesynista i pianista, solowo i jako akompaniator, m.in. z Freiburg Chamber Choir, Wittenbergishe Kammerorchester Heilbronn.
Od 2006 Th. Strauss współpracuje w tej roli ze znanym producentem i kompozytorem H. Hufeisenem, zaś z wybitnym rosyjskim oboistą I. Storozhenko gra w „Duo con anima”. Przez ponad 15 lat występował z w zespole W. Bauera, profesora i I trębacza Orkiestry Symfonicznej Radia Stuttgart.
Thomas Strauss występował w licznych programach telewizyjnych i radiowych emitowanych na Europę oraz USA. Jako organista nagrał płytę CD z grupą instrumentalistów Orkiestry Symfonicznej Radia Frankfurt oraz Oratorium na Boże Narodzenie Bacha CD z Datura-Trombone-Quartet oraz z Bach Choir Ortenau jako dyrygent. Prowadzi również prywatne studio szkoleniowe, znaczną część kalendarza wypełniają mu występy solowe.
Thomas Strauss dawał koncerty organowe i klawesynowe w Niemczech, Francji Norwegii, Włoszech, Sardynii i Szwajcarii, jak również na Hawajach oraz (14 razy) w USA.
Urodzony w 1965 r. w Ludwigshafen, Niemcy. Wczesną edukację muzyczną otrzymał w Konserwatorium Strasbourgskim we Francji. Następnie uczęszczał do Akademii Muzycznej we Freiburgu – H. Musch (organy), A. K. Klein-Sheljasov (fortepian) i K. Hövelmann (dyrygentura). Dalsze studia organowe odbył u L. Doèr, X. Darasse’a i K. Schnorra, pracując też nad zdobywaniem najwyższych stopni w zakresie muzyki sakralnej - A-Exam. Studiował też klawesyn z R. Hill oraz dyrygenturę z H. Beuerle, a organy doskonalił po kierunkiem Z. Szathmary, L. Lohmanna, W. Rübsama i D. Rotha.